Kadınlar maskülen otomobilleri seviyor

47 yaşında ama yaşını hiç göstermiyor. Tasarladığı otomobiller en çok satanlar listesinde ilk sıralarda olmasına rağmen, o henüz işe yeni başlamış gibi heyecanlı...

Dünya otomotiv devlerinin peşinden koşturmasına, tasarımda en büyükler arasında olmasına rağmen, o hala mütevazi... Sözünü ettiğim kişi, Volkswagen Grup Tasarım Başkanı Murat Günak... VW, Seat, Audi, Skoda, Lamborghini, Bentley markalarının tasarımından sorumlu Günak, Auto Show 2004 Fuarı’nın açılışı için İstanbul’a geldi. Günak’la otomobil dünyasını, rakip tasarımcıları geleceğin tasarımlarını, tasarımın sırlarını ve VW’de yapmayı düşündüklerini konuştuk. Bu keyifli sohbetten seçtiklerimi sizinle paylaşmak istedim.

Tasarım otomobil dünyasında önemli bir noktaya geldi. Otomobilin tasarımı, tüketicinin tercihinde de ilk sıralara yerleşti. Bunun en önemli nedeni, otomobilin sadece bir nakil aracı olmaması, yaşam biçimini gösteren bir nesne olması. Otomobil bir değişim içinde ve artık bir nakil aracı olarak görülmüyor. Bir kimlik, sahibinin yaşam biçimini gösteren bir araç haline dönüştü.

Volkswagen’de bir değişim hissedilecek. Ancak bu değişim radikal olmayacak. Şu andaki VW araçların dizaynındaki farklılık teknik özelliklerde vardı. VW araçlar, düz hatları ve sert görünümleriyle dikkat çekiyordu. Bu özellikleri değiştirmeyeceğiz, ancak yeniden yapılandıracağız. Tasarımımızda sempatik özellikler dikkat çekecek. VW araçlar sempatik olacak.

Her yıl Türkiye’ye geliyorum. Ancak İstanbul’a uzun süreden beri gelmedim. İstanbul bir değişim yaşıyor. Daha önceki gelişlerime göre herşeyin değiştiğini söyleyebilirim. Trafikteki araçların da değiştiğini görebiliyorum. Araçların eskisine göre yeni olması, temiz ve bakımlı olması dikkatimi çekti.

Bir otomobilin iç mekanını tasarlamak dış tasarımını yapmaktan daha zor. Otomobillerin iç mekanları elektronik parçaların sayısının artmasıyla birlikte küçülmeye başladı. Bu dar mekanda sürücü için en rahat ortamı yaratmak kolay değil. Otomobiller, insanlara evlerindeki rahatlığı yaşatmak üzere tasarlanıyor.

Çocuklarımın da otomobile merakı var. Büyük olan daha çok spor otomobillerden Lamborghini’den hoşlanıyor. Ortanca olan benim gibi GTI’yı seviyor. Küçük kızım ise Beetle’den hoşlanıyor.

Özellikle otomobil tasarımcıları olmayan bir şeyi çizim yaparak ararlar. Tasarımın matematiği yok. Yani 2x2, 4 eder gibi bir formül yok. Bir şablon yok. Bir otomobil tasarımının başarısı çizildikten, satışa sunulduktan sonra anlaşılır.

Bugüne kadar kadın arabası olarak çıkan tüm modeller fiyasko oldu. Kadınlar, kadın otomobillerinden değil, maskülen yani erkeksi otomobillerinden hoşlanıyorlar. Kadınlar tarafından maskülen otomobiller tercih ediliyor. Maskülen tasarımlı otomobiller başarılı oldu ve beğenildiler.

Bayram trafiğinde karbüratör krizi

Ramazan Bayramı’nı İstanbul’da geçirenler, trafiğe teslim oldular. Yakınlarıyla bayramlaşmak için yola çıkan İstanbullular, Avrupa ve Asya’yı birbirine bağlayan iki köprüde de trafiği kilitlediler. Avrupa’dan Asya’ya geçişler 2-3 saati buldu. Bayram trafiğinin bu kadar yoğun olmasının en önemli nedeni, tabii ki trafiğe çıkan otomobil sayısının çok olmasıydı. Ancak, en önemli neden 10-15 yıllık eski jenerasyon otomobillerin arıza yaparak trafik akışını engellemesiydi. Trafikte dur-kalk nedeniyle karbüratörleri arızalanan, su kaynatan eski jenerasyon otomobiller, trafiği tam anlamıyla kilitledi. Emniyet şeridi, motor kaputu açılmış, yardım bekleyen otomobillerle doluydu. Yolun kilitlenmesine neden olan sadece yolda kalmış araçlar değildi. Her zaman olduğu gibi trafik kurallarına uymayanların yarattığı kaosda, İstanbulluların saatler boyunca trafikte sıkışmasına neden oldu. Ama bunun yanı sıra, benzini biten ve yolda kalan bir o kadar da otomobil vardı. Umarım, Ramazan Bayramı’nda yaşadıklarımızdan ders alırız, Kurban Bayramı’nda aynı manzaralarla karşılaşmayız.

Güler’den Türk tasarmıcılara önemli ipuçları

Auto Show Fuarı, bu yıl ünlü tasarmıcıları ağırladı. Yeni Fod Focus’un tasarımcısı Murat Güler de, İstanbul’a gelerek kendi imzasını taşıyan Focus’u Türk otomobilseverlere tanıttı. Murat Güler ile CNN Türk’te yaptığım röportajda otomobil tasarımına meraklı gençlere önemli ip uçları verdi. Umarım, bu ipuçları genç tasarımcılara otomotiv dünyasının kapılarını açtırır ve dünyadaki Türk otomobil tasarımcılarının sayısını artırır:

Dünyayı izleyin, yeni kültürler keşfedin.

Devamlı çizin, beğenmediğiniz çizimleri bile atmayın, saklayın. Daha sonra yaptıklarınızla karşılaştırma olanağınız olur.

Sektörde tasarımın önemi artmaya başladıktan sonra, bu alana ilgi duyan insan sayısı arttı. Bu da tasarım okullarına başvuruların sayısını artırdı. Şu anda tasarımcılar arasında büyük rekabet var. Tasarım okullarında okumanın maliyetleri de arttı.

Yurtdışındaki okullara gidebilmek için, burs almaya çalışın. Bunun en doğru yöntemi ise yaptığınız çalışmaları güzel bir dosya haline getirip otomotiv firmalarının tasarım departmanlarına göndermek. Herhangi bir eğitiminiz de olmasa, eğer bir yeteneğiniz varsa keşfedilir ve firmalar tarafından okula gönderilirsiniz. Ancak unutmayın tek bir şansınız var. Bu yüzden yaptığınız başvuru mükemmel olmalı. Kendinizi, yeteneklerinizi ve yapmak istediklerinizi iyi ifade etmelisiniz.

Bu başvurular, tasarım departmanları tarafından ciddi olarak değirlendiriliyor. Hiç merak etmeyin çöpe atılmıyor.
Yazarın Tüm Yazıları